2010-01-19

Pojken i glaskulan

På ett tips så ser jag min första Beckfilm sen nån gång på 90-talet. Ska hålla mig från att raljera, utan bara gå direkt till en synopsis:

En redig radhusmamma blir mystiskt mördad. Först tror Beck et al att det är henne autistiske son som slagit ihjäl henne i ett random ilskeutbrott, och intervjuar den frånvarande pappan och hänger runt på sonens behandlingshem. Oj jag glömde säga, sonen är förstås en savant och är asgrym på att teckna. Hit och dit, mamman visar sig ha horat ihop pengar till ungens behandling osv osv. Förresten är en del av behandlingen att ungen inte får teckna (men vad nu, det var ju det han var så bra på) och så när Beck väl sätter en penna i handen på honom så ritar han en massa kukar. Och ja, då är det ju uppenbart att det är psykologen som hela tiden har utnyttjat honom sexuellt. Snipp snapp.

Allvarligt tycker jag det är roligt med autism på film, och den här ungen spelade bra efter vad jag kan förstå. Och så var det skoj att det sjukt dyra och uppenbart psykodynamiska behandlingshemmet var skurkarna i slutändan, tji fick de för sitt snack om att locka ut barn ur kupor.

8 kommentarer:

Martin sa...

JA MEN VEM MÖRDADE MORSAN DÅ??? JAG KISSAR PÅ MIG AV NYFIKENHET!!!

lars sa...

oj förlåt, det var ju förstås psykologen. Enligt en skön sån pedofilstereotyp (á la Ian Hacking slår det mig nu) så är den onde pedofilen också massmördare. Han slår ihjäl mamman och för att täcka sina spår måste han slå ihjäl en åklagare och sin psykologchef också. Jävla meck helt enkelt

Marcus sa...

Fucken loled!

Skriv fler inlägg! Jag vill läsa mer!

Martin sa...

Ja det borde jag kanske förstått.. Är det här en filmpsykolog för oxytozine kanske?

Anonym sa...

Min fråga är hur har du kunnat hålla dig ifrån Beckfilmer sen nittiotalet?

lars sa...

klar oxytozinepsykolog. Men nu hittade jag "Harvey" från nån gång 1950, med en kille som har en låtsaskompis som är en stor kanin och som går till en psykolog, fan vet inte om inte den blir bättre?

Alltså det här med Beckfilmer, dem ska man väl hålla sig ifrån längre än så om det är möjligt? Lite som star trek eller nåt.

Anonym sa...

Ja Star Trek har jag aldrig förstått mig på, men Beck är synnerligen trevlig att stryka till.

Daniel sa...

I Star Trek finns det också en psykolog. Dock inga barn som ritar kukar.

http://languageisavirus.com/startrek/layouts/startrek/deanna-troi-1.jpg