2008-02-01

lyckoforskning

Nu ska jag skryta en smula. För första gången i mitt liv är jag nämligen publicerad, och på verkligt papper dessutom. Tidningen är förvånande nog en väntertidskrift, och en verkligt klassisker dessutom: Flamman är över 100 år gammal!

Om sanningen ska fram så är det hela mest min brorsas förtjänst, den snubben skriver artiklar lättare än jag borstar tänderna. På grund av sitt nya jobb så kan han inte skriva ut sitt namn, så jag får hela äran. Artikeln går att läsa på internet, men då missar man tyvärr de fina korrelationsplottar jag knåpat ihop. Egentligen är den väl rätt ytlig, men introducerandet av Gini-koefficienten i lyckoforskningen är i alla fall något helt nytt.

Artikeln: "Pengar är inte lycka".

/L

3 kommentarer:

Unknown sa...

Fin artikel. Lars är kändis!

Min personliga favvodel är förstås den fantastiska signifikans som korrelationen mellan BNP och lycka hade (pearsonkorrelation = 0,637, sig. < 0,000). Verkligen skitlågt. Mindre än noll liksom. Då är det typ mer än 100% sannolikhet att resultaten inte har uppstått av en slump eller?!? nej vänta nu..

Anonym sa...

"Exempelvis tycks varken kön, ålder, utseende eller intelligens spela någon roll för människors välbefinnande."
Bah!
Den enda gång jag har vaknat upp av mina egna skrik var när jag drömde att jag var tvungen att plastikoperera mig vilket resulterade i att jag såg ut som Quasimodo.
Kör SCR på mig samtidigt som du visar hypotetiska bilder på min som gammal jämfört med nytagna så ska du så se på signifikans.../ L

Anonym sa...

Du undviker den viktigaste frågan: vad har den för Impact Factor?