2009-04-23

Insnöningar

Följande är några hang-ups som jag och min storebror hade när vi var små.

- flaskpost
- landhöjning
- skottår
- undervattensbaser
- periskop (från utbåtar eller från underjordiska gömmor)
- fingeravtryck
- att rulltrapperäcken går snabbare än trappan
- tåg (särskilt frågan om huruvida det finns poliståg)

Det brukade gå till så att Joel spekulerade/föreläste och jag nickade storögt. Det där med poliståg var en jävligt central grej som vi ofta diskuterade och gjorde utkast till ritningar över. Införandet av det ashäftiga X2000 nån gång där i början av 90-talet gav onekligen stöd till idén om poliståg (av rent estetiska skäl alltså).

Bilden är från filmen The Abyss från 1989, som vi lyckades se pga nåt misstag från mammas sida. Förutom att vara upphov till min undervattensbasfix så fick man se Lindsey Brigmans bröst. Det kan också vara den här filmen som är orsaken, paradoxalt nog, till min fobi för valsång.

Om det var nån som undrade alltså, jag tycker själv att det är en fascinerande fobi.

7 kommentarer:

Per-Arvid Berglund sa...

också en klassisk insnöning, här mythbustad: http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html

K&S sa...

Javisst, det där diskuterade vi också! Fan, jag var alltid på explotionssidan.

­ sa...

"You do not instantly freeze because, although the space environment is typically very cold, heat does not transfer away from a body quickly."

Hur kan ett vakuum ha en temperatur. Hur, hur, hur.

Per-Arvid Berglund sa...

nu orkar jag inte lyfta ett finger för att ta reda på hur det faktiskt hänger ihop, men rent spontant: varför skulle ett vakuum inte kunna ha en temperatur? om det är vakuum så betyder ju det att det inte finns sådär överdrivet mycket rörelsefriktion från tex vindar som kan generera värme mellan atomer/prylar, eller särskilt många atomer/prylar som kan lagra den eventuella värmen? eller? klart som fan att det blir kallt, kyla är utgångsläget, värme är bonus! den enda värmen som finns i rymden-vakuumet är väl den direkta strålning som kommer flaxande förbi från närmsta stjärna, och som också fortsätter flaxa vidare eftersom inget (det är ju vakuum) kan fånga upp den.

jag kan mycket väl vara helt ute och cykla här, feel free att faktiskt ta reda på hur det ligger till och knäppa mig på näsan. det här var min brain storming of the day, jag kan inget om rymden eller vakuum (men massor om star wars!!)

Samuel sa...

Narin och P.A.: Det stämmer nog som P.A. säger. Det finns liksom potentiell hetta i rymden i form av värmestrålning. Strålning är ju inte materia, alltså kan det finnas energi i vakuum. Jag har förstått att det är riktigt varmt när solen lyser på månen t.ex. men det skulle kännas svinkallt eftersom det inte finns partiklar omkring en som vibrerar och vidarebefordrar värmeenergin till ens kropp. Jämför med en bastu, häller man på en en massa vatten på de varma stenarna känns det varmare än innan då luften var torr. Inte för att luften faktiskt blev energirikare utan för att det finns en massa vibrerande vattenmolekyler runt en helt plötsligt. Capisce?
Eller har jag gjort bort mig nu. Jag är verkligen ingen fysikkille...

K&S sa...

Jeez, och det här är verkligen inte en fysik-nörderi-blogg!

­ sa...

Samuel: Det finns inga partiklar i ett vakuum, därav min fundering...