2005-12-11

Så vackert att det gör ont..




Den sentimentalaste skymningen jag sett på länge vilar över Essingeöarna. Jag känner att det är dags att tillfälligt sluta upp med Symbios- och bilogibestyren och istället börja musiknörda lite. Det var alldeles för länge sedan jag gjorde en årslista och vilken årslista är mer relevant när eftermiddagens sista solstrålar färgar molnen scharlakansröda än årets vackraste låtar?


15. Hello Saferide - Get Sick Soon


Hello Saferide är ganska klämkäck (men ändock fantastisk!) pop. Här har hon lyckats till fullo med årets klart sötaste text och melodi.



14. Rough Bunnies - Dance with Your Shadow


Är kanske mer pop än vacker. Eller så är det lika mycket av varje. Men en av årets låtar måste ju naturligtvis också vara en av de vackraste.



13. Audrey - Box and Fights


Låter kanske lite väl mycket, eh, Björk. Men den där cellon! Och körerna i bakgrunden! Ojojoj.



12. Friday Bridge - It Girl


Hon sjunger ju på franska! Och jag bara smälter ned till en liten pöl.



11. Frida Hyvönen - Until Death Comes

I somras var det mycket Frida. Det där har falnat lite nu men den där titellåten glömmer jag inte så lätt.



10. Acid House Kings - London School of Economics

Som ett brattigt Belle and Sebastian! Bedårande.



9. Sophie Rimheden - Can you Save Me (Mont Ventoux remixen)

Lyssna även på orginalversionen och den akustiska. Helt otroligt underskön pop! (de här gick att ladda ner gratis från www.sophierimheden.com tills alldeles nyligen men tydligen inte längre...)


8. Colleen - Floating in the Clearest Night

De första gångerna man lyssnar på Colleen kan det likna sånt där skval man tänker att de har i bakgrunden på span och under yogapass. Men underst i musiken finns något skruvat och störande som gör att det aldrig blir så där tramsigt meditativt utan bland det vackraste man kan lyssna på.


7. Håkan Hellström - Gårdakvarnar och Skit

Håkan gjorde tillsammans med Josh årets klart bästa gubbrock! Och texterna är fortfarande i särklass. Ingen annan vågar vara så patetisk.


6. Josh Rouse - Sad Eyes

Josh sjunger för exfrun som sitter kvar hemma i Nebraska medan han själv är hos nån ny yngre tjej i Barcelona. Han tänker att han kanske är ett svin han också och det blir världens trösterikaste hymn.


5. Mid Air condo - Serenade (har inte hittat den nedladdningsbar men lyssna på den på hemsidan!)

Tänk att lite blipblop kan röra en till tårar. Mid Air Condos skiva Shopping for Images är snart klassiskt och här är låten med stort S!


4. The Magic Numbers - Hymn for Her

Kom egentligen förra året på nån EP men vad fan. Låter inte så speciell först men vänta bara... Det är precis en sån här låt ens mardröm att man upptäcker sig själv sjunga med för fulla halsar på typ tunnelbanan skulle kunna realiseras till. "Oh Hymn for he-er!"


3. Six Organs of Admittance - Home

Jaa! Det här är bara så bra. Tänk er att nån tagit de första fem sekunderna från The Mamas and the Papas California Dreaming och extrapolerat ut det i ett drömskt mörker. Extatiskt vackert!


2. M. Ward - Lullaby/Exile

En vaggvisa som kunde gjorts i år som för hundra år sedan. M.Wards knastriga Transistor Radio är årets bästa skiva. Period.


1. Mont Ventoux - Bus

Det finns ingen låt jag lyssnat mer på i år än den här Radio Dept. covern med Sophie Rimheden på sång. Känns lika relevant ljumma sommarkvällar som i snömodden i väntan på tvärbanan. När var musik senast så här vacker? Billy Rimgard är ett geni.


Jaha. Det var det. Jag kanske återkommer nån gång med årets bästa pop. Eller så skriver jag något till det där flygplannumret äntligen. Låtar som inte är länkade finns givetvis hos närmsta fildelare. Men det visste ni ju redan...
God jul eller nått.

/S

21 kommentarer:

Anonym sa...

samuel samuel samuel VAD HAR DU BAKOM DITT KULLRIGA PANNBEN?!

Anonym sa...

KULLRIGA?! Jag förstår då ingenting...
Eller så förstår inte DU någonting!!

/S

Anonym sa...

åh mitt hjärta värker

Anonym sa...

alltså, skulle det här vara bättre än mina inlägg? jag medger att mina var något tråkiga, jag är dock flexibel, skulle kunna göra bättre ifrån mig (typ googolplex gånger bättre).

det var en konstig lista, jag förstår inte alls. then again, jag sägs lyssna på negrer (ska det vara värt förakt?!) och min musiksmak är faktiskt inte godkänd av lofi-drottningen.

Anonym sa...

ok jag kan ha ändrat mening!!!

Anonym sa...

Du är så jävla indie Samuel!
Själv listar jag årets hits istället, den här listan känns inte värdig att ligga ovenför din, så därför kommer den här:

5. The Game ft. 50 Cent - Hate it or love it
Är det bara jag, eller kommer the Game att bli ett one hit wonder? Hur ska han kunna göra nåt mer, den här låten tar ju upp hur han (och 50) kämpar sig upp, sociala orättvisor, OCH att man inte ska trampa på hans Air Max 95or. Han har sagt allt, mer behövs inte.

4. Robyn - Be mine.
Om Starlet hade använt texten skulle Göteborgs indieelit fortfarande ligga hemma och gråta till den låten, nu fick den hög rotation på p3 istället.

3. Bloc Party - Banquet.
Möjligt att sånt här gjordes bättre ungefär när jag föddes, men jag hade lite mycket annat att ta in då, därför känns det bra att ha fått chansen igen. Tack!

2. The Streets - Fit but you know it (MC version).
Kano! Mike Skinner! Lady Sovereign!

1. Patrick Wolf - The Libertine.
Vadå, kanske någon säger, det där är väl ingen hit? (Jag har iofs hört den på p3 en gång, men det var i Flipper.) Jo, säger jag, i idévärlden är såna här låtar hits, och det är väl ändå dit vi vill?

/O

Anonym sa...

INDIE?!! INDIE?! SKULLE DET HÄR VARA INDIE?!

Anonym sa...

starlet är ju från malmö

Anonym sa...

Jag har aldrig påstått att det skulle vara indie; "hits" står det ju klart och tydligt. Starlet kan mycket väl vara från Malmö, vad jag syftar på är Try Happiness-gänget, och de bor (eller bodde) väl ändå i Göteborg?
/O

Anonym sa...

borde inte mylo's "drop the preassure" alt. "doctor preassure" va med på hits-listan?

/ savage henry

Anonym sa...

Nu var det min lista, gör en egen och sätt vad fan du vill på den.
/O (med surt rundad mun)

K&S sa...

Ha! Nu avslöjade du dig, Michelangelo/cthulhu/arthuro/n, eller som ditt sanna namn lyder:... RASMUS! En googolplex va, din förbålta matematiker/naturare/smutsiga hund!

/Lars

ps. www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Anonym sa...

min lista:

1. mylo - drop the preassure

/ savage henry

Anonym sa...

YAEGH BABY½½½ "Jag har gjort ett försök att räkna på detta tal, hur stor plats tar en googolplex mm3 (kubikmillimeter)?.

Jag kom fram till att utrymmet det skulle ta är 10^16 (dvs 10 miljoner miljarder) st kubiker var och en med storleken 10 miljarder ljusår. Vårat universum kanske får plats i en av dessa kubiker. För enkelhetens skull avrundade jag ljusåret till 10^15 m. (med reservation för ev felräkning)." (susning.nu/Googolplex)

Lars, Lars, lars... det är så sött att du försöker. en sak, bara... SLUTA KALLA MIG HUND!

Anonym sa...

"hund är ett mycket grovt skällsord i den muslimska världen"

Anonym sa...

SAVAGE HENRY!!!!! PRESSURE..!

Anonym sa...

PRESSURE SCHMESSURE!

jamen förlåt då, har man inte ens rätt att vara full mitt på dan nuförtiden eller?

/ savage henry

Kaiser sa...

De mest frågade frågorna i Indien:

1. Varför skriver Olle Starlet när han menar Try Happiness?

2. samuel samuel samuel VAD HAR DU BAKOM DITT KULLRIGA PANNBEN?!

3. Hur skulle Michelangelo kunna heta Rasmus då HON är fejklebb?!




Och så såklart årets (höstens) hits:

1. The Discoboys - For You

2. David Hasselhoff - Looking for Freedom

3. Uniting Nations - You & Me

4. Mylo - Dr. Pressure

5. Robbie Williams - Trippin'

Anonym sa...

knulligt pannben?

/ savage henry

Anonym sa...

Yes! Efter att studerat alla inlägg som någonsin gjorts på den här bloggen har jag kommit fram till vad jag redan misstänkte. Detta är officiellt första gången vi sprängt 20-inläggsvallen! Och på min lilla prettopost! Jo man tackar ja.
F.ö. Tycker jag att Olles lista inte alls var ovärdig att stå ovanför min.
Och desstuom: Är det inte lite konstigt att Michelangelo blir upprörd över att Lars kallar Rasmus för hund..? För det är väl inte Rasmus ändå? Eller?

/S

Anonym sa...

Okej Erik, så här är det: Starlet är ett band, det vet vi alla. Try Happiness är (eller var) ett indiefanzine (döpt efter en blueboy-låt om jag inte missminner mig) som jag har ett nummer av nånstans, och där småhypar en av skribenterna Starlet och skriver ett han börjar gråta när han hör första raden i "At least in my heart". Är det bara frågan om Samuels pannben kvar nu?
/O