2009-02-25

Psykoterapi och prostitution

Varför är vår moraliska intuition att prostitution är förkastligt? Min gissning är att det ekonomiserar något som vanligtvis ingår i ett intimt och "äkta" förhållande. Parallellen till stödjande psykoterapi med en accepterande och välvillig terapeut är inte så långsökt: man betalar för något som man kan få i en intim relation.

Med detta menar jag alltså att våra intuitioner uppenbarligen är svajiga, och att vad man bör skämmas för om man köper blir en fråga om grader. Frukostcaféet i mitt kvarter har en synnerligen söt och trevlig flicka bakom disken som småpratar med hantverkarna. Caféet är som allas frukostkök, med en ompysslande flickvän som har varit underbar nog att göra frukost! När jag gick till en frisör för första gången i mitt liv nyligen så betalade jag 700 spänn för den underbara erotiska upplevelsen att få en hårbottenmassage (väldigt sex and the city). Vad ska man säga?

Det här tarvliga inlägget motiveras förresten av ett smärre bråk jag hade med min flickvän [sic!] om min gubbaktiga faiblesse för monologer (och, nota bene, onödigt svåra ord). Slutkontentan för min del var att vissa betraktelser, såsom denna, gör sig bättre på internet än som pillow-talk.

/L

10 kommentarer:

Anonym sa...

Innebär det att du insiktsfullt kommer att titulera dig Leg. prost. när du tar examen?

Anonym sa...

Hon bara måste göra ett gästinlägg!

Anonym sa...

Förresten är det där med synen på prostitution intressant! Jag kom att tänka på att man inte kan säga att prostitution är fel för att man säljer sin kropp (/kroppslig tjänst), eftersom det är PRECIS vad hantverkare och byggjobbarn som snickrar på ens veranda gör! Han gör något kroppsligt han är bra på mot betalning han med. Så varför känner man ändå att horeri är förkastligt även under "seriösa" omständigheter?

K&S sa...

Men Liza, det var ju precis det som jag förklarade! Herregud, du lyssnar ju inte! eller så finns det nån slags diskursanalytisk/postmodern/premodern/nationalekonomisk förklaring som är bättre förstås...

/Lars (leg)

Anonym sa...

En av oss är en komplett idiot, Lars. Möjligtvis båda två. Antingen är du en idiot eftersom det tog dig 25 år att fatta en sån basal grej som att löneslaveri är löneslaveri oavsett vad du kallar det. Eller, vilket är mycket mer troligt, så är jag en idiot eftersom jag totalt missar poängen med den här banbrytande insikten - den framstår allt för (b)anal för att förtjäna att omnämnas på en blogg med sådan prestige som denna.

Skillnaden är väl intimitet, I guess. Enligt det viktorianska idealet bör du inte knulla med vem/när/hur som helst utan bara med din tilltänkta hustru (eventuellt syster, om du är adlig) och då prostitution möjliggör att detta ideal inte efterlevs är således prostitution förkastligt.
Men hey - du låter väl inte vem som helst snickra på din veranda heller? Är inte det en minst lika "intim" företeelse som sex, om än inte lika omhuldat av ritualer och tabun? Kanske kan man se det som en överenskommelse - om du inte springer iväg till horor på lunchrasten och kommer hem med vårtor på kuken, så lovar jag i gengäld att inte låta grannens 22-åriga hunk till son komma över och "fix my sink". Fair enough.

Anonym sa...

Ja men du skrev det så flummigt Lars! Men okej, det är för att man tycker det är tarvligt att lägga in business i sådant som borde vara kärlek...men jag menar det är väldigt mycket annan intimkontakt ändå som vi villigt kastar oss in i utan det annars också. dubbelmoral.

Anonym sa...

Hm, jag tror jag säger så att prostitution, liksom porr, är provocerande bland annat för att många har svårt att acceptera att folk har sex på andra sätt än de själva tycker är normalt och trevligt. Att sälja sex är otänkbart och hemskt för många, och då tror de automatiskt att det är lika hemskt för alla, medan andra kanske inte ser på sin kropp på det sättet. (jag är inspirerad av Östergren här). Det tål dock att upprepas i oändlighet att prostitution många gånger är hemskt, förmodligen de flesta gånger. Men inte av princip.

Anonym sa...

Dubbelmoral och trångsynthet, med två ord! Låt oss hoppas att ingen citerar oss på det här.

Anonym sa...

Lars, betyder det här att jag äntligen kan få kalla psykologer för horor utan att folk tycker att det är stötande?

Anonym sa...

inte tänker jag invända i vilket fall! Det upprörande är väl i alla händelser att du har gjort det på felaktiga grunder så här länge?