2009-06-24

Så glad blir du av mig!

Med högskolepoängen från psykoterapikursen säkert i hamn så är det dags att göra en liten tentativ bedömning av mig själv som terapeut. Och vad bättre sätt än genom självskattningsformulären från mina tre utbildningpatienter?

De tre patienterna sökte för bilkörningsfobi, tvångssyndrom och depression med socialfobiska inslag. Behandlingarna var åtta, tolv och tjugotvå sessioner, respektive. Sensationellt storartade behandlingseffekter kan förstås konstateras hos alla tre, både vad gäller allmän nedstämdhet och med de specifika problemen (fig 1 med skalan Becks Depression Inventory. Röd=fobipatient, gul=tvång, blå=depression), liksom på specifika skalor för deras olika problem (fig 2, DCQ, Y-BOCS samt SIAS). Poängen redovisas i z-poäng (alltså standardavvikelser från norm).

För att ursäkta den löjigt långa behandlingen på depressionpatienten vill jag påpeka att BDI nådde den här låga nivån redan efter åtta sessioner, och där borde vi helt enkelt ha slutat jiddra.

Ergo, om du är ledsen, prata med mig. Om du har några problem whatsoever, prata med mig. Om du vill spendera sisådär tusen kronor för 45 minuters prat: who you gonna call?

2 kommentarer:

martin sa...

Åh, jag önskar att jag behövde prata! Och att jag hade 1000 spänn!

K&S sa...

äsch. du får den gratis. Risken är förstås att det här med att prata med mig mest är en regression-to-mean effekt, och eftersom du är så upprörande lycklig hela tiden så har du bara att förlora på det här...