2010-10-15

Smaka på egen medicin

Kom just från en heldagsföreläsning om autism - som jag höll i! Föreläsa, förstår ni, är the shit. 20 pers som bara sitter och skrattar åt ens skämt och ger en total uppmärksamhet. Detta var den andra föreläsningen för samma gäng, och förra gången pratade vi om beteenderegistreringar. För att vara en god förebild så bad jag dem skriva upp beteendeöverskott och -underskott på mig under föreläsningen. De skrev genomgående två saker: överskott på svordomar och underskott på att stå upp (jag försöker se cool och avslappnad ut och sitter på katedern).

Så den här gången fick de en uppgift: skriv upp varje gång jag svär eller sätter mig ner . En mycket bra intervention, jag tänkte på det hela dagen faktiskt och tror jag bättrade mig ordentligt. Som så ofta: bara man registrerar ett beteende så ändras det. Vad som är verkligt iögonfallande med deras registrering är den stora variationen (fig 1 = alla olika 20 st skattare). Nån säger att jag svär en gång på hela dagen, någon annan har noterat 9 tillfällen! Kanske beror det på en vag definition av svordom, vilket förresten väl exemplifierar vikten av tydliga definitioner när man registrerar beteenden.

Jävla roligt det här. Föreläsningar är definitivt bättre att hålla än att gå på.

3 kommentarer:

Marcus sa...

Jag uppskattar din blogg!

Unknown sa...

Du kanske inte ska försöka sluta helt med svordomarna?

http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all?content=10.1080/15534510600747597

lars sa...

Humdidum, ja jävlar. Eller jag menar nä fan det tänker jag inte göra i såfall. Men nu var det ju kursutvärderingarna jag mest vill maxa, inte hur övertygande jag själv faktiskt är. Cool studie, tack!