2010-09-04

Självförbättring #1: tondövheten

I tio års tid har jag försökt bli en autodidakt gitarrspelar, med rätt så begränsad framgång. Trots dessa tio år kan jag exempelvis fortfarande inte stämma fanskapet. Jag hör helt enkelt inte hur jag ska skruva för att få det rätt, upp eller ner? Jag är helt enkelt typ tondöv. Ett ypperligt tillfälle att smaka på sin egen medicin helt enkelt, hur skulle jag träna detta hos nån av autistungarna på jobbet?

Jo, gradvis svårare diskriminationsträning. Man får två stimuli presenterade, två olika toner, och ska sedan säga vilken som är tex högst. Genom omedelbar feedback (rätt eller fel) ska man sedan lära sig diskriminera mellan de två tonerna, och därefter kan man sedan höja svårighetsnivån.

Martin lånade mig det ypperliga programmet Auralia för att göra det här, eftersom det programmet typ har en inbyggd sån här funktion. Jag bestämde mig för att köra 32 tonpar per dag och registrera min resultat för att se om jag blev bättre. Voila, se diagrammet här bredvid.

Som synes blir jag inledningsvis lite bättre, men rätt snabbt så planar inlärningen ut. Ok rätt dåliga data iofs... Inte precis som att jag bara "aha!" och sen kan det. Ska försöka ändra träningen lite och se om jag kan återkomma med finare siffror...

Eh humpf, ja "en rapport från forskningsfronten i min lägenhet".

2 kommentarer:

Linnéa sa...

tondövhet är, som alla andra talanger, normalfördelat i befolkningen. jag vill passa på att sticka ut hakan lite och säga att din påstådda tondövhet ligger på på en nivå där motsvarande läsförmåga inte skulle klassas som dyslexi. även läsförmåga är någonting som man längs ett kontinuum som man kan vara bra och "patologiskt" dålig på.

det jag försöker säga är att nej, du är inte tondöv. du sjunger i alla fall i samma tonart som du spelar och det är ju lika bra som att kunna stava till diskussion och andra svåra ord.

K&S sa...

Tack linnea! faktiskt himla snällt sagt, särskilt som du typ är en av de få människor som hört mig sjunga och fortfarande är i livet. inte hot alltså, bara ett konstaterande.

Well, vill du vara med på behandlingen? Vi kan bli miljonärer!