2009-03-18

Beteendeterapi! 1981!

Inte nog med att beteendeterapi för barn med autism är en gammal metod (och forskningen kanske minskar i omfattning), det är också hopplöst töntigt (om än förstås sanslöst effektivt)! För att bevisa detta har någon underbar person har lagt upp Ivar O Lövås (alias Lovaas) orginalfilmer från 1981 på youtube. Det här är inte bara löjligt, det är löjligt nördigt! Det är dessutom den legendariska Ivar själv som tränar de golliga autisterna! För mig är det som att helt plötsligt upptäcka att man har haft Tomasevangeliet nerstoppat i sin lillebrorsas kalleanka-kartong de senaste 2000 åren men aldrig orkat kolla efter.

Alltså viss igenkänningsfaktor för alla oss som:
1. Har jobbat med beteendeterapi för barn med autism.
alt
2. Minns 80-talet.



Den första ongen är förresten särskilt gollig. När hon försöker säg "ah" och sen bara suck-ger-upp! Ja jävlar. Och funkar, det gör det!

4 kommentarer:

Tore sa...

Pussar som primära förstärkare va!? Hmm...

Det här är ju top10 blogginlägg för året. Kul att se.

linnéa sa...

med risk för att vara så där inkorrekt och plump måste jag ändå säga att den här soooota (!) filmen fick mig att vilja vänta tills jag blir 40 och förkyld innan jag skaffar barn. helst med en kth-kille också. allt detta (såklart) för att proximera mina chanser att få en autistisk unge.
sen ska jag pussa den jättemycket när den säger mama.
tack för tipset!

Olle sa...

Se bara upp så du inte får en David Lega istället.

Anonym sa...

Jag vill också rekommendera tape #3, när Lövås lär autistiska unga kvinnor att ta på mascara!