2009-03-01

"This guy's a wanker and we've got the paperwork to prove it"

I stockholm är det brist på spermadonatorer. Eftersom givare måste godkänna om deras bidrag även ska kunna ges till homosexuella är kötiden för lesbiska par närmare två år! Kötid alltså, för att det finns för få som vill donera sperma! Här ger man man män en chans att sprida sina gener mot betalning! Hur kan det finnas brist på spermadonatorer?!

Kirkman (2004) har intervjuat australiensiska spermadonatorer och -mottagare. Det visar sig, inte helt överraskande kanske, att de donerande männen ser både fördelar och nackdelar med sin donation. Återkommande är att de inte talar högt om den, utan tvärtom håller den tämligen hemlig; så fort de nämner det blir de nämligen skämtade med! Såklart, det är ju så lätt att komma på skämten! De oroar sig för att bli betraktade som alltför självgoda, att de skulle tro att de är "a gift to the future". Emellertid tycker de också att de kan få uppskattning för en god handling, men detta tycks vara mindre vanligt. Det ligger närmre till hands att de är killar som får betalt för att runka.

I australien får också donatorerna rätt bra betalt, och Kirkman referar till tidigare forskning som visat att läkare på donationsmottagningar ofta antar att män lämnar sperma för att få pengar, medan de antar att kvinnor som lämnar ägg uteslutande gör detta av altruistiska skäl. Inte ens läkarna tror särskilt gott om grabbarna alltså!

I förbifarten kan man ju förresten nämna något om mottagarnas idéer om den okända donatorn. I heterosexuella par blir han snabbt glömd (eller bortträngd), medan lesbiska mottagarpar i större utsträckning ser donatorn som en pappa till barnet, även om de aldrig träffat honom.

Kirkman, M. "Saviours and satyrs: ambivalence in narrative meanings of sperm provision" Culture, Health & Sexuality, 2004, 6, 319-335.

4 kommentarer:

Anonym sa...

shit, jag har ju funderat på att donera, men om alla ska stå och skratta åt mig när jag gör det så tänker jag låta bli. Här står för övrigt var man ska ringa om man vill sprida sina gener: http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/?epslanguage=SV

Anonym sa...

Och jag som brukar runka i handfatet - fatta vad mycket stålar jag bokstavligt talat har spolat rätt ner i avloppet!

Spermadonation är ju annars ett bra sätt att dryga ut studiemedlet. Fast det kanske är lite samma princip som de här "schyssta" SMS-lånen - man får pengar jävligt snabbt och enkelt just nu, men sen kommer det surt efter i form av jättehög ränta (i fallet med SMS-lån) eller i form av underhållsbidrag de nästkommande 18 åren (i runkfallet).
En tämligen kortsiktig (ut)lösning på sina ekonomiska problem.

Enda anledningen till att jag inte donerar sperma är att jag är ogin. Jag är ju en jävligt bra kille på alla sätt och vis, men världen är ju så jävla uppfuckad och det finns för många idioter där ute och de förtjänar fanimig inte min säd. Återigen sätter småaktigheten käppar i hjulet för min reproduktion. What else is new?

Anonym sa...

man blir inte skyldig att betala något underhåll. så det är ju ett plus. eller åtminstone inget minus.

Anonym sa...

"Återigen sätter småaktigheten käppar i hjulet för min reproduktion." Rasmus, vad har du mer för exempel, undrar vän av nyfikenhet?