2009-03-27

Psykologistudier:

"The shit pile up so fast you need wings to stay above". Martin Sheen pratar om helvetet i Vietnamkriget, men jag tänker på mina fyra år av studier på psykologlinjen. Det är som att fösas runt i en mataffär med sin handlingslista, samtidigt som vansinniga människor försöker trycka ner skräpvaror i din korg, ibland med hot, ibland med rena lögner! Dessutom är du bakis medan du på detta vis halvhjärtat försöker argumentera emot deras svajiga vetenskapsteori och irrevelanta sidospår. En annan liknelse: psykologin är som en pyttipanna med lite krossat glas (á la Oz), helt okej bara man bra på att peta i maten. Eller: Psykologin är som internet (ok den där sista var inget vidare).

Här följer hur som helst en butter speedrecensionen av terminerna:

T1. Människan i utveckling. Snicksnack och outdated utvecklingspsykologi. Minns så gott som ingenting utom lite neuro.
T2. Utvecklings- och personlighetspsykologi. Ännu mer nonsensstadielära. Lite bra neuro. Löjligt dålig genuskurs.
T3. Gruppsykologi. Humbug rakt igenom, vi såg på film och spanade på lite bebisar. Och lite vetenskapsteori som var intressant.
T4. Grupp, organisation och samhälle. Jeez, don't get mer started! Det var 5p psykiatri i slutet i och för sig som var rätt bra.
T5. Psykologisk tillämpning - individ. Låter ju fint, men 75% var ändå psykodynamiskt mumbo.
T6. Praktik. Bra termin, absolut.
T7. Psykoterapi och organisationspsykologi. Klientarbete, mycket bra. Organisationspsykologin var som en kurs i kvalificerade lögner. Men Wille och jag blev förvisso rätt bra på kvalificerade lögner.
T8. Organisationspsykologi och psykoterapi. Klientarbete, psykoterapiforskning, bra faktiskt!
T9. Forskningsmetodik och uppsatsförberedelse. Här är jag alltså nu, helt okej termin. Men snart börjar nåt slags konsultationsmetodik som tydligen suger enligt ryktet...
T10.Uppsats. Min uppsats är min borg.

Äsch, det här kommer bli bra. Jag vill tacka Rasmus, tacka Martin, tacka Linnea, tacka Marion, tacka Wille och förstås tacka min mamma. (oj vad jag tar ut segern i förskott!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.psykologifabriken.se/nintendogenerationen-behover-omedelbar-forstarkning/

Säg något om den här då.

Anonym sa...

Hur tog du dig igenom eländet?
Jag står precis i början av samma utbildning. Det första året har bitvis varit skrämmande.

/troget fan

K&S sa...

Anonym #1: Underbart! Synd bara att våra föreläsare inte läser på studentsajter. Vi får hoppas att de av oss som fastnar inom akademien och lär upp nästa generation tar till oss!

Anonym #2: Underbart! Efter vad jag har förstått så är graden av chock under första året starkt korrelerad med hög intelligens och allmän vettighet! Detta baserar jag helt på mig själv alltså, men join the club om du vill!

Anonym sa...

Naturligtvis gäller det även mig. Jag är inte bara en cynisk misantrop.
"T3. Gruppsykologi. Humbug rakt igenom, vi såg på film och spanade på lite bebisar. Och lite vetenskapsteori som var intressant"
Vi är där nu. Det är mycket mycket värre. Övningar som skulle få en bunt hennadippade humbrudar att rodna. Floskler och plattityder står som spön i backen.

Kanske har man valt fel utbildning. Jag vill hålla på med hardcoreflum. Inte nån urvattnad tautologivariant. Hur överlever man psykologprogrammet med sin värdighet i behåll?