2009-03-28

Gissa IQ!

Som provvakt på högskoleprovet har man gott om tid att titta på folk. Efter två timmar lika många delprov har jag tröttnat på att titta på flickor bara sådär i allmänhet och ger hänger mig åt att utveckla mina fördomar. Tex mina fördomar om hur bra det går för kidsen på provet de just sitter och harvar med!

Som en god empiriker vill jag nu förstås veta hur valida mina fördomar är. Och vilken chans! Jag noterar min gissning på deras resultat på ORD-delen, kopierar alla deras svar och går hem och kollar mot facit. Den resulterande korrelationen återges i fig 1, som alltså visar att jag inte är något vidare alls på att gissa mina provdeltagares ordförråd (r=0,18 p=0,41)! Långt från signifikant.


Ett annat sätt att kolla på det är förstås en ANOVA, där man ser mina gissningar som 5 st grupper. Denna metod visas i fig 2, och avslöjar att inte heller detta är något signifikant samband. Kanske skulle man kunna ana en trend att jag är bra på att peka ut idioter, men usel på att peka ut dem som presterar bra.

Låt nu inte detta nedslå dig om du som jag gillar att dra förhastade slutsatser om folk! Det här visar ju bara att jag inte är något vidare på att bedöma!

7 kommentarer:

Martin sa...

fantastiskt att så många av dom faktiskt låg runt tio poäng. Det är väl vad man typ borde få om man totalgissade?

Liza sa...

Känns skönt att veta, läskigt med människor som alltid analyserar människor och dessutom har rätt! Själv är jag ju genialisk så jag slipper sånt som högskoleprov. Eller så tycker jag bara inte om att få mina samlade kunskaper svart på vitt.

K&S sa...

Ja jävlar det har du rätt i Martin, nästan kusligt på nåt sätt. Det blir ju än mer upprörande att man inte med lätthet kan peka ut dem i en folksamling i så fall! Det kan vara vem som helst!

rasmus sa...

Jag tycker alla som får sämre än 10 poäng på ORD-delen borde gå runt med en liten sexuddig stjärna på kavajslaget så man enkelt kan se dem och hålla sig på behörigt avstånd. Sånt där smittar, vet du. Dessutom blir de tvungna att bära plagg med kavajslag, och såna har jag ju inte sett sen början på 1800-talet.

Daniel sa...

Det måste ju tagit en hel del tid att rätta dina kopior och sammanställa gissningarna och köra analyserna samt plotta skiten. Och sedan nöjer du dig inte med det, nej du måste ju modifiera utseendet på graferna så att de passar bloggens layout.

För mycket fritid... helt klart.

Men det uppskattas. Så att vi andra med för mycket fritid kan sitta och läsa det hela.

K&S sa...

Daniel, jag rodnar och skäms! Jag menar: du rodnar och skäms!

/Lars

Stina sa...

Du är ju faktiskt inte klok!